Dry Needling

Dry needling is een behandelmethode die wordt toegepast voor de behandeling van chronische pijn en myofasciale problemen
Zeer effectief bij stijfheid en pijn in de spieren. Dry Needling is een onderdeel van het fysiotherapeutisch handelen en wordt toegepast in aanvulling op de normale fysio- of manueel therapeutische behandeling. Dry needling is een relatief nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry needling gebruikt een 'droge' (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. Dry needling is gebaseerd op Westerse anatomische en neurofysiologische principes en moet dus niet verward worden met acupunctuur. Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de 'energie' in het lichaam. Bij dry needling wordt meestal één naald gebruikt, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikt. Dry needling werkt op specifieke punten, dezogenaamde 'triggerpoints' en is dus geen energiebehandeling.

Wat voel je tijdens een dry needling behandeling?
De steriele naaldjes die voor dry needling gebruikt worden, zijn heel dun. Het zijn dezelfde naaldjes als bij acupunctuur gebruikt worden. Nadat de therapeut de strakke band en het triggerpoint gelokaliseerd heeft, wordt het naaldje snel door de huid getikt. Dit is nagenoeg pijnloos. Daarna brengt de therapeut het naaldje door de spier naar het triggerpoint toe; dit is een niet pijnlijk, dof gevoel. Als de punt van het naaldje het triggerpoint bereikt, reageert de spier met een Local Twitch Response, dit voelt als een elektrisch schokje. De therapeut beweegt het naaldje op en neer om zoveel mogelijk vezeltjes van het triggerpoint los te maken. U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Waar moet u op letten
Er kunnen bij dry needling soms kleine bloedinkjes optreden. Dit is op zich ongevaarlijk omdat het gaatje zo klein is dat het bloed vrijwel direct weer stolt. Als u bloedverdunners gebruikt is het wel belangrijk dat u dit aan uw therapeut doorgeeft aangezien hierdoor de bloedstolling trager kan werken .

Wat voel je na een dry needling behandeling?
Na de behandeling kan de spier flink gevoelig, stijf of beurs aanvoelen. De eerste uren is dit het meest, ook is aanspannen van de net behandelde spieren dan mogelijk onprettig. Na een nachtrust voelt het al een stuk beter maar nog wel beurs. De napijn neemt geleidelijk af en kan tussen de 1 en 5 dagen duren. Daarna treedt een merkbare verbetering op, met name de eerder ervaren uitstralende pijnklachten nemen (aanzienlijk) af. De beweeglijkheid neemt juist toe, doordat de spier meer ontspannen is. Ook kan men verbetering ervaren in kracht en coördinatie.